fredag 28 maj 2010

Glocalnet - Dålig kuntjänst och dyrt i pris

Klagomålen på Glocalnet tar aldrig slut och många ifrågasätter det här företagets metoder. Företaget vill positionera sig som ett billigt alternativ men många har börjat inse att Glocalnet är dyrt och med dålig service. Till det tillkommer många gömda kostnader också exempelvis brukar de aldrig skicka en påminnelsefaktura utan den går direkt till inkasso, istället för att erbjuda ett 0200 nummer (som tele 2, Telenor och andra konkurrenter) när man ringer kundsupporten så får man vänta länge och betala för kostnaderna för väntan, konkurrenterna Tele 2 Telia, och Telenor med mera erbjuder ju gratis telefonsupport nummer.

Ett företag få beskriva sig hur den vill i sin marknadsföring men det är viktigt att vi upplyser om verkligheten. Telepriskollen.se jämför telefonpriser och enlig den så Glocalnet långt efter många av konkurrenterna som dessutom har professionell service och utan gömda kostnader. En snabb jämförelse på fast telefoni priser (IP telefoni) visar skillnaden mellan Glocalnet och den billigaste och företagen är hela 140 %, på traditionell abonnemang kostar Glocalnet 266 kr medan den billigaste konkurrent tar 123 kr för samma tjänst.
På mobilt bredband kommer företag efter prismässigt efter Tre, All Tele, Bredbandsbolaget, Comhem och Comviq (Tele 2). Inte heller på Bredband eller uppringt Internet slår den här företaget någon.

Det är viktigt att påpeka att detta företag har inte billiga priser och riktigt dålig service och affärs moral. Jämför priserna här http://www.telepriskollen.se/Startsida.aspx och kom ihåg att inte välja bara efter pris utan det är viktigt också att man ser på service. Jag föredrar hedrliga företag som Tele 2, Telia och Telenor och andra företag som respekterar kunden istället för det här företaget som inte vet vad service är.

4 kommentarer:

Ted sa...

Jag vet inte hur du kollar men vi måste kolla väldigt olika.

Dom är bara 28% dyrare än det billigaste företaget man har hört talas om (tele 2).
Och på en snabbjämförelse på traditionell telefoni är dom tre kr dyrare än den billigaste, 302 mot 299 kr.
På mobilt bredband ligger dom ungefär som alla andra, det är lite svårt att se. Men dom har ingen etableringsavgift, vilket alla andra har.
För bredband är dom bara dyra om man bor i en stad som har väldigt billigt bredband, vilket inte alla städer har.

Anonym sa...

Glocalnet ägs av Telenor. När Telenor slog samman Glocalnet med Bredbandsbolagets kundservice 2008 så föll hela Glocalnet samman. Man vill inte ha kunderna kvar i Glocalnet och därför satsar man inte på reklam eller en god kundservice längre. Faktum är att Glocalnet låg långt före både Telenor och Bredbandsbolaget vad gäller proaktiv kundvård och kundrelationer, innan Telenor tog över. Numera vill man att Glocalnets kunder ska gå över till Telenor eller BB och därför denna askassa strategi! Det är synd och skam att man låtit Glocalnet falla på det viset, tack för det TELE...NOR!

Zap sa...

Eftersom Glocalnet inte kan leverera internet kontinuerligt utan veckolånga avbrott så kan dom inte anses som billiga. Särskilt som jag driver ett företag med mycket leveranser via internet.
Resultatet av avbrott blev budbilar och resor som jag fått stå för. Kan man inte levera ska man heller inte kalla sig leverantör och härmed avråder jag alla att undvika eller byta upp sig från Bredbandsbolaget, Telenor och Glocalnet, som är samma aktör. Dessutom har jag grymt dålig erfarenhet av Tele2 och lägger dom i samma svartlista. Glocalnet är faktiskt bättre än Tele2 men ändå totala skojare i branschen.

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon annan ADSL leverantör men min bästa erfarenhet kommer från Comhem som var väldigt flexibla gällande mina behov.

Nu väntar jag på att kommunen ska lägga fiber i backen så jag kan börja jobba hemifrån på riktigt.

Tommy sa...

Internet nere, G vill jag betalar för mobil data medan de lagar

Glocalnets ADLS anslutning till mitt hem har inte fungerat på en vecka. Under tiden har jag haft ett mobilmodem som en nödlösning. När jag talade med deras kundsupport i veckan sa dom att dom inte vet när det kommer fungera igen och att dom inte kommer ge någon kompensation, oavsett när anslutningen börjar fungera igen.

Alldeles nyligen fick jag ett SMS att jag hade laddat ned 5 Gb på mobilmodemet och att de därför stryper hastigheten tills jag betalt 100 kr för ytterligare 5 Gb. De vill alltså att jag skall betala igen för en tjänst jag redan betalt för, och dessutom för en mycket sämre variant av den. När jag skickade ett SMS tillbaks och frågade om de tyckte detta var rimligt så svarade dom inte. Det är så långsamt att jag knappt kunde knappt ladda denna sida för att skriva en recension. [UPPDATERING: Pga långsam uppkoppling har det nu tagit mig 45 minuter att försöka skapa ett ciao konto för att publicera den här recensionen.]

Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag vill uppmana alla att se upp för detta företag. Har man tur och allt funkar är de ok, men om det blir problem verkar de inte vara intresserade av att lösa det på ett schysst sätt utan försöker istället få kunderna att betala mer.


---------SMS:et jag fick av glocalnet idag----------

"Hej! Du har surfat 5 GB med ditt mobila bredband, därmed dras hastigheten ned. Du kan köpa 5 GB för 100 kr, ring 0775-757575. Mvh Glocalnet"